Το Facebook για αρχάριους... πολιτικούς
| Comments ]


Ήθελα εδώ και καιρό να γράψω ένα αναλυτικό guideline για το Facebook, ίσως αυτό να γίνει τον επόμενο μήνα. Αυτή την φορά είπα να αρκεστώ σε μερικές απλές συμβουλές και αυτό γιατί η πιθανότητα εκλογών, γέμισε το inbox μου με δεκάδες αιτήσης φιλίας απο πολιτευτές - όλων των παρατάξεων - που έσπευσαν να αποκομίσουν επικοινωνιακό οφέλος... ή τουλάχιστον έτσι νομίζουν. Ιδού λοιπόν μερικές απλές συμβουλές επιβίωσης.


facebook login page, originally uploaded by psylum.


2) Είστε πολιτικός και ανοίξατε προφίλ; Μέγα λάθος. Ο στόχος σας, λογικά, είναι να προσελκύσετε όσο το δυνατόν περισσότερο κόσμο, κάτι που σημαίνει οτι αργά ή γρήγορα οι, περίπου, 5.000 που έχει θέσει το facebook σαν όριο θα εξαντληθούν και θα αναγκαστείτε να ανοίξετε page. Αφήστε, λοιπόν, το πρώτο βήμα και περάστε κατευθείαν στο επόμενο, για να γλυτώσετε και μερικές κινήσεις που μπορεί να στοιχίσουν αρνητικά στην εικόνα σας.

3) Εφόσον θέλετε να επιμείνετε με το προφίλ μην αρχίζετε να κάνετε μαζικά friend requests στην προσπάθεια σας να μαζέψετε μεγάλο... ακροατήριο γρήγορα. Το facebook θα σας θεωρήσει spam user και θα μπλοκάρει το profile σας με αποτέλεσμα όσο επίμονος και να είστε να υποχρεωθείτε να ανοίξετε page, όσο και αν προσπαθήσατε (κακώς) να το αποφύγετε. Προτιμήστε να κάνετε, λογικά σε αριθμό, και στοχευμένα friend requests με κάποιο προσωπικό μήνυμα μέσα απο το οποίο θα ζητάτε, εφόσον σαν κάνει κάποιος αποδοχή, να σας προτείνει σε μερικούς φίλους. Το ίδιο ζητήστε και απο αυτούς που σαν κάνουν friend request.

4) Αντίστοιχα εφόσον ανοίξετε page μπορείτε να συγκεντρώσετε τους πρώτους υποστηρικτές σας μέσα απο τις προσκλήσεις που θα κάνουν στους "φίλους" τους, οι συνεργάτες και οι γνωστοί σας απο τα δικά τους profiles καθώς και απο μια διαφήμιση που, ακόμα, εντός του facebook είναι φθηνή.

5) Προσπαθήστε (είτε προφίλ έχετε, είτε page) να έχετε μια συνεπή συχνότητα σε όσα ανεβάζετε στο wall σας. Δεν πρέπει να πνίγετε με υλικό τον κόσμο γύρω σας αλλά ούτε και να ξεχάσουν οτι υπάρχετε. Μεταξύ ποσότητας και ποιότητας διαλέξτε το δεύτερο. Δείτε πόσο χρόνο έχετε εσείς ή οι συνεργάτες σας να ασχοληθείτε με το account σας και προσαρμόστε το υλικό που ανεβάζετε ανάλογα. Το facebook, όπως και όλα τα κοινωνικά μέσα χρειάζονται, πάνω απ' όλα διάδραση. Πρέπει να είστε έτοιμοι να απαντήσετε σε σχόλια, απορίες και καμιά φορά άβολες, πολιτικά, ερωτήσεις ή να λειτουργήσετε πυροσβεστικά όταν σε μια συζήτηση "ανάψουν τα αίματα". Μην διανοηθείτε να σνομπάρετε τον διάλογο που γίνετε σε όσα ανεβάζετε γιατί σε αντίθεση με τους κοινούς τοίχους των πόλεων αυτός του facebook, μαθαίνει να αγνοεί επιδεικτικά τους... αφισοκολλητές.

6) Δελτία τύπου και απομαγνητοφωνημενες ομιλίες απαγορεύονται δια ροπάλου εκτός αν θέλετε να στέλνετε (με προσωπικό μήνυμα) σε όσους δημοσιογράφους σας ακολουθήσουν στο facebook, δημιουργώντας μαζί τους μια εναλλακτική επικοινωνία σε σχέση με το συμβατικό mail. Οι απλοί χρήστες απλά θα αδιαφορήσουν. Προτιμήστε videos, μικρά - αυθεντικά άρθράκια ανεβασμένα σαν notes, το απόσπασμα μια συνέντευξης σας σε κάποιο έντυπο. Ιδανικά δεν πρέπει να απασχολήσετε τον χρήστη στην θέαση ή την ανάγνωση για περισσότερο απο 3 λεπτά, ενώ αντίθετα πρέπει να του δώσετε ερεθίσματα για να σχολιάσει.

7) Πέρα των υβριστικών σχολίων και των πολύ προσωπικών επιθέσεων ποτέ μα ποτέ μην σβήσετε σχόλιο κάτω απο ανάρτηση σας. Η προνοητικότητα ενός screenshot απο την πλευρά αυτού που το είχε γράψει αρκεί να γκρεμίσει όσα προσπαθείτε να χτίσετε.

9) Συνδέστε το προφίλ σας με όλα τα event σας (ομιλίες, επισκέψεις κ.τ.λ) ακολουθώντας όμως, μερικά βασικά βήματα. Φροντίστε να ετοιμάσετε το event σωστά δίνοντας τις κατάλληλες πληροφορίες. Ποιός, που (καλό είναι να το συνοδεύσετε και με ένα google map), πότε, για ποιο λόγο και στοιχεία επικοινωνίας. Το γιατί πρέπει να έρθει κάποιος κρατήστε το για το προσωπικό μήνυμα της πρόσκλησης (το οποίο είναι απαραίτητο να την συνοδεύει). Παροτρύνετε αυτόν που προσκαλείτε να καλέσει φίλους του ακόμα και αν ο ίδιος δεν μπορεί να είναι παρών. Μετά το τέλος του event αναρτήστε φωτογραφίες και videos μέσα στο event αλλά και το profile - page σας και προτρέψτε όσους ήταν παρόντες να κάνουν και το ίδιο.

10) Ποτέ, μα ποτέ, μην γράφετε με ΚΕΦΑΛΑΙΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ. ΠΕΡΑ ΑΠΟ ΑΝΤΙΑΙΣΘΗΤΙΚΑ ΔΕΙΧΝΟΥΝ ΕΠΑΡΣΗ ΚΑΙ ΕΙΝΑΙ ΔΥΣΑΝΑΓΝΩΣΤΑ AKOMA KAI ΟΤΑΝ ΚΑΠΟΙΟΣ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙ ΝΑ ΔΙΑΒΑΣΕΙ ΕΝΑ ΜΙΚΡΟ ΚΕΙΜΕΝΟ. ΔΕΝ ΚΟΥΡΑΣΤΗΚΑΤΕ ΗΔΗ ΝΑ ΤΑ ΔΙΑΒΑΖΕΤΕ; ΔΕΝ ΑΙΣΘΑΝΕΣΤΕ ΟΤΙ, ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΣΤΙΓΜΗ, ΦΩΝΑΖΩ ΜΕΣΑ ΣΤΟ ΑΥΤΙ ΣΑΣ; Έτσι είναι καλύτερα.

Είμαι βέβαιος οτι απο την αρχή, σχεδόν, του ποστ θεωρείτε οτι απο λάθος έχω παραλείψει το (1). Τα παραπάνω είναι τα βασικά βήματα που ο κάθε πολιτικός επιβάλλεται να κάνει για να έχει μια τυπική και αξιοπρεπή παρουσία στο facebook. Παρ' όλα αυτά το πρώτο απο όλα όσα διαβάσατε θα έπρεπε να είναι το παρακάτω,

1) Το facebook είναι απλά ένα έργαλείο όπως τα φυλλάδια, οι αφίσες, οι ομιλίες σε σπίτια υποστηρικτών σας. Έχοντας μόνο ένα σφυρί δεν περιμένει κανείς να φτιάξει ποτέ βιβλιοθήκη. Εαν θέλετε, πραγματικά να έχετε επικοινωνιακό όφελος απο τα social media προσλάβετε κάποιον που ξέρει να το κάνει για εσάς, χαράξτε την επικοινωνιακή σας στρατηγική και κινηθείτε ανάλογα με τις ανάγκες - οχι των εργαλείων - αλλά του περιεχομένου που παράγεται σαν πολιτικός αλλά και του target group που σας ενδιαφέρει να απευθυνθείτε.

Αντίθετα με όσα προσπαθήσουν να σας πουν ορισμένοι για να σας πουλήσουν, τα social media δεν είναι ούτε φθηνός ούτε εύκολος δρόμος (αν και οικονομικότερος απο τους παραδοσιακούς τρόπους επικοινωνίας). Χρειάζονται υπομονή μέχρι να αποδώσουν και διάθεση για χτίσιμο ειλικρινούς σχέσης με το κοινό σας...