Το πρώτο βιβλίο το κάψαμε εμείς...
| 12 αφορμές για διάλογο ]


Τον περασμένο Δεκέμβρη μέσα από τις σελίδες του τετραδίου ανέφερα την ανησυχία μου για την λογοκρισία στο βιβλίο του Κώστα Πλέυρη, "Εβραίοι, όλη η αλήθεια". 

Είχα γράψει χαρακτηριστικά,
 "Κάποιοι σήμερα θα βγουν να πανηγυρίσουν για αυτή την απόφαση. Εγώ πάλι θεωρώ ότι απλά καταδικάστηκε ένα βιβλίο και λογοκρίθηκε η άποψη ενός πολίτη της χώρας. Και με ανησυχεί ιδιαίτερα, το ενδεχόμενο, αυτή η καταδίκη να ανοίξει το δρόμο για το "κάψιμο" και άλλων, καλύτερων και σημαντικότερων, βιβλίων".
Μερικούς μήνες μετά ήρθε η δικαστική απόφαση για την απόσυρση απο τις σχολικές βιβλιοθήκες του βιβλίου της Έρσης Σωτηροπούλου, "Ζιγκ-ζαγκ στις Νερατζίες". Το σκεπτικό της απόφασης γράφει ότι το βιβλίο "περιέχει κείμενα πορνογραφικά και χυδαία και κάθε άλλο, παρά, παιδαγωγικό είναι".
Το συγκεκριμένο βιβλίο το έφερε στα δικαστήρια ο κ. Πλέυρης. Τώρα, όλοι αυτοί που πανηγύριζαν για το... κάψιμο του δικού βιβλίου (και ήταν πολλοί) θα βγουν να μιλήσουν για μεσαίωνα. Δεν θα μπορέσουν, όμως ποτέ, να καταλάβουν ότι εμείς του δώσαμε στα χέρια και την βενζίνη και τα σπίρτα. Με τις υγείες μας...

12 αφορμές για διάλογο

Grammateas είπε... @ 16 Απριλίου 2008 - 9:20 π.μ.

Πολύ σωστά τα λες. Πρέπει να καταλάβουν κάποιοι ότι η ανοχή στα διαφορετικά πιστεύω πρέπει να προέρχεται και από τις δύο πλευρές.

homo sapiens είπε... @ 16 Απριλίου 2008 - 10:08 π.μ.

Καλημέρα Παναγιώτη,

Συμφωνώ απόλυτα με την παρατήρησή σου. Νομίζω ότι η επιλεκτική ευαισθησία στην αντιμετώπιση τέτοιου είδους θεμάτων λιγότερο εξυπηρετεί την περιθωριοποίηση και την απομόνωση ακραίων απόψεων και συμπεριφορών και περισσότερο διαμορφώνει προϋποθέσεις για την δυναμική κοινωνική παρέμβαση αναχροστικών λογικών και στάσεων. Πέρα από το παράδειγμα που περιγράφεις δες και κάποιο άλλο πρόσφατα. Ενώ είναι καταδικαστέα η απαράδεκτη εξώδικη διαμαρτυρία του ΛΑ.Ο.Σ στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας, η εξ ίσου απαράδεκτη απόφαση να απαγορευτεί η συμμετοχή της νεολαίας ΛΑΟΣ στις εκλογές στη Νομική, λιγότερο αποτελεί μία 'δημοκρατική' νίκη και περισσότερο δημιουργεί ένα θλιβερό δεδικασμένο που σίγουρα θα αξιοποιηθεί στο μέλλον για ακόμα πιο ακραίες συμπεριφορές από την πλευρά της εθνικιστικής νεολαίας.

tractatus είπε... @ 16 Απριλίου 2008 - 11:26 π.μ.

Φαίνεται οτι ξαναπερνάμε στον μεσαίωνα ακόμα και σε θέματα ελευθερίας του λόγου...όσο για τη δικαιοσύνη...τα ευήκοα ώτα είναι πάντα πρόθυμα να αναμείξουν τον νέο συντηρητισμό με το επάγγελμα του δικαστή αναλόγως...
Και όλα αυτά βέβαια έχουν άμεση σχέση με το πολιτικό σκηνικό εντός και εκτός Ελλάδας...

Oneiros είπε... @ 16 Απριλίου 2008 - 11:47 π.μ.

Δίκιο έχεις, ως ένα σημείο. Όπως λέει κι ο Chomsky,
If we don't believe in freedom of expression for people we despise, we don't believe in it at all.
Οι αρχές μου δε μου επέτρεψαν να συμφωνήσω με τη λογοκρισία στο βιβλίο του Πλεύρη, και γενικά στο hate speech, όσο κι αν με αηδιάζει. Όμως ο ίδιος, με την αγωγή που κατέθεσε κατά του βιβλίου πήρε το μέρος των επιβουλέων της ελεύθερης έκφρασης κι έχασε το ηθικό δικαίωμα στη δική του ελευθερία του λόγου, σ' ότι με αφορά. Αύριο μεθαύριο, όταν θα προσπαθήσουν πάλι να τον φιμώσουν, δε θα χαλάσω τη ζαχαρένια μου για να πάρω θέση, κι ούτε θα χαλαστώ ιδιαίτερα όταν το πετύχουν.

Παναγιώτης Παπαχατζής είπε... @ 16 Απριλίου 2008 - 1:28 μ.μ.

@oneiros
Δεν διαφωνώ καθόλου. Ο Πλεύρης, πλέον έχασε αυτο το δικαιωμα. Ανησυχώ, όμως, για την συνέχεια.
Διάβασα αποσπάσματα του βιβλίου που λογοκρίθηκε και μπορώ να σου βρώ άλλα 10 με παρόμοιο λεξιλόγιο. Σκέψου, λοιπόν, κάποιος συντηρητικός ψευτοηθικολόγος να σύρει στα δικαστήρια το "τρίτο στεφάνι" για τις τολμηρές περιγραφές του;
'Εχει ανοίξει κακό προηγούεμενο, πλέον και έχουμε να δούμε πολλά.

Παναγιώτης Παπαχατζής είπε... @ 16 Απριλίου 2008 - 1:29 μ.μ.

@homo sapiens
Όπως είπε και ο Αστέρης τα είπε όλα σε μια φράση ο Chomsky...

Σ.Μ. είπε... @ 16 Απριλίου 2008 - 5:03 μ.μ.

Παναγιώτη, το θέμα είναι όντως δύσκολο, αλλά δεν ξέρω κατά πόσον μπορώ να συμφωνήσω. Πράγματι, το να αποσύρεις ή να απαγορεύεις ένα λογοτεχνικό έργο για λόγους ηθικοπλαστικούς, είναι λογοκρισία. Το να απαγορεύεις, όμως, πχ ένα ρατσιστικό και γεμάτο από παροτρύνσεις μίσους, βιβλίο, είναι κι αυτό λογοκρισία ή μήπως είναι στοιχειώδης άμυνα του δημοκρατικού πολιτεύματος? ΕΙΝΑΙ ΝΑ ΕΡΩΤΗΜΑ, που δεν μπορεί να απαντηθεί εύκολα...

Nikos.Lioliopoulos είπε... @ 16 Απριλίου 2008 - 11:25 μ.μ.

@σ.μ. Εγω δεν θα δυσκολευόμουνα να απαντήσω. Ναι η ελευθερία έχει και τα όρια της. Σε άλλες χώρες οι αρνητές του ολοκαυτώματος πάνε φυλακή ενώ εμείς τους φιλοξενούμε στα πάνελ και στέλνουμε στη βουλή τα παιδιά τους!
Δεν έχω ιδέα τι λέει το συγκεκριμένο βιβλίο αλλά ξέρω πολύ καλά τι πρεσβεύει ο συγκεκριμένως κύριος.
Εχω την αίσθηση οτι εξωμοιώνεις της δύο περιπτώσεις Παναγιώτη, και αυτό δεν είναι δίκαιο. Αλλο ενα μισαλλόδοξο λιβελογράφημα και άλλο ένα τολμηρό (και ίσως πολύ "προχωρημένο" για σχολική βιβλιοθήκη) λογοτεχνικό έργο.

Σ.Μ. είπε... @ 17 Απριλίου 2008 - 5:58 μ.μ.

Συμφωνώ με τον Λιολιόπουλο. Αλλο πράγμα η λογοκρισία για ηθικοπλαστικούς λόγους (που είναι ανεπίτρεπτη) κι άλλο πράγμα η αυτο-προστασία της δημοκρατίας από μισαλόδοξα κηρύγματα, που για μένα είναι καθήκον και υποχρέωσή της!

Aggelos Spyrou είπε... @ 17 Απριλίου 2008 - 9:47 μ.μ.

Όλοι θα συμφωνήσουν μαζί σου και στη συνέχεια θα λογοκρίνουν με τη στάση τους ότι δεν τους αρέσει.

Ζούμε ελεύθεροι μέσα σε ένα κλουβί.

Καλησπέρα φίλε! :)

giousouroum είπε... @ 18 Απριλίου 2008 - 1:32 π.μ.

to kapsimo opoiodipote vivliou einai isos apo tis variteres morfes fasismou. Min xehname pioi kai se poies epoxes ekanan teoiou eidous paremvoles stin grapti ekfrasi (mesaionas, xitler klp). Omos me tin yperpliroforisi pou yparxei pleon tha prepei na prostateftoun, eidika oi poly neoteroi apo tis pagides pou kryvontai. yperpliroforisi den simainei kai sosti pliroforisi. exo ekato piges gia ena thema den simainei oti exo kai tis sostes plirofories. i katefthinomeni pliroforisi einai megali pagida kai oplo tis propagandas. Pos omos mporoume na prostetepsoume ta mikra paidia ή akoma kai tous megalyterous apo skoteina monopatia? makria apo emas to kapsimo ton vivlion. Auto deixnei adynamia tis koinonias na antekrousei tous opoius isxyrismous tou sygkrafea me epixeirimara. Tis magises tis ekegan dioti fovotousan tin epiroi tous ston kosmo kai fysika gia na min apoktisoun tin opoiadipite morfi exousias. To idio to kratos den prepei na stelnei sto pyr keimena alla na eunoei tin epixeirimatologiki antiparathesi sxetika me to thema tous. OSo afotaa vivlia me "anithiko" periexomeno as skeftei o kathenas mas ti einai ithiki gia auton. I ithiki einai entelos prosopiko thema. Oso gia tin eleutheria o ROuso exei pei oti" i eleutheria einai i ypakoi ston nomo pou thetoume oi idioi". Ara to thema einai ti nomous kai kanones ithikis vazei o kathenas mas gia ton eauto tou. KAi na min anafero anamartitous kai lithous. Telos os afora ton kathe plevri i apopsi mou einai oti den prepei na asxoloumaste me tetiou eidous -yfous-ithous prosopa. I enasxolisi mazi tous, tous kanei kalo kai oxi kako. Tzampa provoli.ISos xefyga apo to thema alla.... Telospanton.
Kalo vrady

ΚΑΠΙΤΑΛΙΣΤΙΚΟ ΚΟΥΜΜΟΥΝΙ είπε... @ 20 Απριλίου 2008 - 11:46 π.μ.

ε, κοίταξε, ο Πλεύρης θα το έκανε αυτό, είτε ήταν ο γιός του βουλευτής είτε όχι.
Το θέμα είναι, πόσο ανεξάρτητη είναι η δικαιοσύνη...

Δημοσίευση σχολίου